Skip to content

Vi tar hand om lönekartläggningen - du slipper krånglet

Låt oss göra jobbet, så att du kan lägga tiden på det du gör bäst.

I juni 2026 träder det nya lönetransparensdirektivet i kraft – ett EU-initiativ som syftar till att motverka osakliga löneskillnader mellan kvinnor och män. Direktivet ställer högre krav på arbetsgivare att arbeta systematiskt med löneanalys, öppenhet och tydliga lönekriterier. Det innebär bland annat att arbetstagare får stärkt rätt till information om löner, och att arbetsgivare behöver kunna visa att lönesättningen är saklig och jämställd. Vill du läsa mer om direktivet kan du göra det här!

Lönekartläggningen kommer att ligga till grund för mycket av det som ska göras inom lönetransparensdirektivet, därför är det viktigt att du som arbetsgivare är förberedd med en ordentlig och aktuell lönekartläggning.

Vi vet att lönekartläggningen kan vara tidskrävande och kännas som ett omfattande och komplext arbete, särskilt om man inte har tidigare erfarenhet eller om resurserna är internt begränsade. Därför erbjuder vi på SEPO professionellt stöd genom hela processen. Med vår expertis får du hjälp med allt från insamling och analys av löneuppgifter, till åtgärdsplaner och dokumentation som följer lagkraven.

 

Varför behövs en lönekartläggning?

Lönekartläggningen kommer att ligga till grund för mycket av det som ska göras inom lönetransparensdirektivet. Det kommer bland annat att bidra till mer jämställda löner, samt visa att dessa frågor är viktigt för dig som arbetsgivare, vilket är viktigt vid rekrytering.

Hur ofta ska det ske?

Inom företag med 10 eller fler anställda, ska lönekartläggningen ske årligen.

Vilka omfattas av den?

Alla anställda och alla anställningsformer omfattas av lönekartläggningen, även de som exempelvis är föräldralediga.

Vad ska analyseras?

Osakliga löneskillnader mellan män och kvinnor inom lika och likvärdigt arbete.

Kunskap – Engagemang – Effektivitet – Service

Behöver du hjälp med lönekartläggningen? 

Tveka inte att höra av dig till oss!

hi